Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7522
Title: Модели управления социальным участием молодежи в Российском регионе: кейс Свердловской области
Other Titles: Managerial models of youth participation in a Russian region: the case of the Sverdlovsk Region
Authors: Talalaeva. G. V.
Pevnaya, M. V.
Талалаева, Г. В.
Певная, М. В.
Keywords: regional management models
social participation
social activity of youth
volunteering
модели управления регионом
социальное участие
социальная активность молодежи
волонтерство
добровольчество
Issue Date: 2020
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Талалаева, Г. В. Модели управления социальным участием молодежи в российском регионе: кейс Свердловской области / Г. В. Талалаева, М. В. Певная. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2020. – Т. 6, № 3(23). – С. 8-28.
Abstract: This article examines the management problem associated with creating conditions for the implementation of social activity of the population in municipalities of a large Russian region. The authors argue that an important role in the development of the non-profit sector – non-profit organizations, the social projects and programs of which involve the local population, including young volunteers – is played by municipal employees. Having different experience of work in the system of state and municipal administration, municipal employees with different experience can implement their functions in different ways, for example, by introducing the federal standard of state assistance to volunteering. The methodology is based on the sociological theory of volunteerism infrastructure. According to it, the authors consider the professional activities of officials, who are supposed to promote social initiatives of the population in the framework of a normatively defined course of public policy, as a factor of the institutional environment that determines the variability of social activity management within local territories. The purpose of this work is to analyze the institutional characteristics of managing the social activity of the population of the Sverdlovsk Region and to identify the features of the models of managing the social activity of youth, due to the specifics of the activities of municipalities, whose employees have different length of service and practical experience in municipal service. This article analyzes the data of an expert survey of municipal employees of the Sverdlovsk Region responsible for interaction with socially oriented non-profit organizations (SO NPOs), interaction with children, teens, and youth public associations, whose powers are to create conditions for the development of volunteer activity of the population in municipalities (2018; n = 95). The authors have used correlation, comparative and chronological analysis to formalize the results obtained. Based on the research data, three models of managing social participation of the population, including youth volunteering, are identified and described, which are implemented in various administrative districts of the region. The first model of management is inherent in territories where a generation of municipal employees, who began their careers no more than 12 years ago, are responsible for this direction. Based on the totality of the revealed characteristics, the model was identified as youth-centric. The second model of management is implemented in administrative districts, where a large proportion of officials responsible for the analyzed area have more than 12 years of municipal service; it is focused on maintaining hierarchical relations with regional bodies and is designated as an institutional model. The third management model is distinguished by the orientation of municipal employees to interact with local social institutions, especially socially oriented non-profit organizations and to maintain their activity through subsidies from the regional budget. The third model of governance is designated as a paternalistic model.
В статье рассматривается управленческая проблема, связанная с созданием условий для реализации социальной активности населения в муниципальных образованиях крупного российского региона. Авторы доказывают, что немаловажную роль в развитии некоммерческого сектора, некоммерческих организаций, в социальные проекты и программы которых вовлекается местное население (в том числе молодежь как добровольные помощники), играют муниципальные служащие. Имея разный стаж работы в системе государственного и муниципального управления, муниципальные служащие с разным опытом по-разному реализуют свой функционал, внедряя федеральный стандарт государственного содействия добровольчеству. В основе методологии работы лежат положения социологической теории инфраструктуры волонтерства. В соответствии с ними, авторы рассматривают в качестве фактора институциональной среды, обусловливающего вариативность управления социальной активностью населения в границах локальных территорий, профессиональную деятельность чиновников, которые призваны содействовать социальным инициативам населения в рамках нормативно определенного курса государственной политики. Цель работы – проанализировать институциональные характеристики управления социальной активностью населения в Свердловской области и выявить особенности моделей управления социальным участием молодежи, обусловленные спецификой деятельности муниципальных служащих с разным стажем и практическим опытом работы на муниципальной службе. В статье анализируются данные экспертного опроса муниципальных служащих Свердловской области, ответственных за взаимодействие с СО НКО, детско-юношескими и молодежными общественными объединениями, в чьих полномочиях закреплено создание условий для развития волонтерской активности населения в муниципалитетах (2018 г., n = 95). Для формализации полученных результатов использован корреляционный, компаративный и хронологический анализ. По данным исследования выделены и описаны три модели управления социальным участием населения, в том числе волонтерством молодежи, реализуемые в разных управленческих округах региона. Первая идентифицирована как молодежноцентрическая; наблюдается на территориях, где за данное направление отвечает поколение муниципальных служащих, начавших свою карьеру после 2008 г. Вторая (институционально ориентированная) нацелена на реализации проектов, входящих в план «Развития добровольческого движения в Свердловской области», и типична для территорий, где преобладают лица, ответственные за волонтерство, со стажем более 12 лет. Третья (патерналистская) отличается ориентацией на поддержку социальной активности населения в рамках мероприятий, инициируемых региональным министерством социальной политики.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7522
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2020. – Т. 6, № 3(23)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sotsiologiya_2020_3_8_28.pdf499.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.