Abstract: | The right to remuneration for work is protected not only with the national sources of law (first of all, the Constitution of the Russian Federation), but also with international acts, which emphasize its special significance. The functions of protecting the right to remuneration for work are assigned to a wide variety of structures, including the Prosecutor’s office, courts, and labor dispute commissions. A separate place is assigned to the state labor inspectorates, which are authorized to carry out supervision and control functions for compliance with labor legislation. At the end of 2019, with the adoption of appropriate legislative changes, the powers of state labor inspections were expanded. The new powers included the functions of organizing and carrying out activities aimed at preventing violations of labor laws and other regulatory legal acts containing labor law norms, as well as the functions to enforce the employer’s obligation to pay payments that were accrued to the employee, but were paid in fixed time. In this article, the authors consider the proposed legislative changes, identify the shortcomings of legal regulation, and suggest possible ways to eliminate them, improve the regulatory framework in order to improve the effectiveness of the implementation of state labor inspections of their powers and protect the violated rights of employees. The research methodology is based on a dialectical method that revealed some contradictions in the legal regulation and practice of state labor inspections. Due to the comparative method (when comparing the institution of a court order and a decision on enforcement), shortcomings were identified in the effectiveness of the implementation by the state labor inspections of the power to enforce the employer’s obligation to pay accrued but unpaid wages and other amounts within the framework of labor relations. Право на вознаграждение за труд охраняется не только национальными источниками права (прежде всего, Конституцией РФ), но и международными актами, что подчеркивает его особую значимость. Функции по защите права на вознаграждение за труд возложены на самые разнообразные органы, в числе которых прокуратура, суды, комиссии по трудовым спорам. Отдельное место отводится государственным инспекциям труда, уполномоченным на осуществление контрольно-надзорных мероприятий за соблюдением трудового законодательства. В конце 2019 г., с принятием соответствующих законодательных изменений, полномочия государственных инспекций труда были расширены. В число новых полномочий вошли функции по организации и проведению мероприятий, направленных на профилактику нарушений трудового законодательства и иных нормативных правовых актов, содержащих нормы трудового права, а также функции по принудительному исполнению обязанности работодателя по выплате начисленной, но невыплаченной в установленный срок работнику заработной платы и (или) других выплат, осуществляемых в рамках трудовых отношений. В статье авторы рассматривают последние законодательные изменения, выявляют недостатки правового регулирования и предлагают возможные варианты их устранения, совершенствования нормативной базы в целях повышения эффективности реализации государственными инспекциями труда своих полномочий и защиты нарушенных прав работников. В основе методологии исследования лежит диалектический метод, который позволил вскрыть некоторые противоречия в нормативно-правовом регулировании и практической деятельности государственных инспекций труда. Благодаря сравнительному методу (на примере сравнения института судебного приказа и решения о принудительном исполнении) были выявлены недостатки в эффективности реализации государственными инспекциями труда полномочий по принудительному исполнению обязанности работодателя по выплате начисленной, но невыплаченной заработной платы, иных сумм в рамках трудовых отношений. |