Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7540
Title: Самозанятость в индустрии красоты как социальное явление
Other Titles: Self-employment in the beauty industry as a social phenomenon
Authors: Kicherova, M. N.
Labzova, N. V.
Кичерова, М. Н.
Лабзова, Н. В.
Keywords: self-employment
self-employed in the beauty industry
labor activity
labor motivation
entrepreneurship
precarious work
beauty sphere
самозанятость
индустрия красоты
самозанятые
индивидуальная трудовая деятельность
трудовая мотивация
предпринимательство
рынок труда
неформальная занятость
Issue Date: 2020
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Кичерова, М. Н. Самозанятость в индустрии красоты как социальное явление / М. Н. Кичерова, Н. В. Лабзова. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2020. – Т. 6, № 4(24). – С. 110-131.
Abstract: The self-employed, as a social and professional group, are distinguished by instability, uncertainty of social positions, and precarization, which determines the relevance of this topic. The purpose of this article lies in identifying the characteristics of the self-employed in the beauty industry, to draw up their social portrait. The paper presents an analysis of theoretical approaches to the study of self-employment, cross-country comparative analysis of the regulation of self-employment of the population, discloses social and legal aspects, identifies the industry specificity of self-employment in the beauty industry. In the course of empirical research, which was implemented using quantitative (questionnaire survey, N = 112) and qualitative methods (in-depth semi-structured interview, 12 informants), the authors have identified the labor values of self-employed in the beauty industry, the range of services provided, characteristics and conditions of work, and the strategies for promoting the labor market. The study has shown that self-employed work alone, without involving any help from other people; they receive income from personal labor activity and are relatively free in choosing a place of work. Most of the self-employed in the beauty industry work in the informal sector, without registration, which carries risks and social costs for its participants. Based on the results, a social portrait of self-employed in the beauty industry was compiled: these are mainly women aged 18 to 36 years, who provide nail service, hairdressing, eyelash extension, massage, and tattooing. The authors have identified the methods of registration of their activities, the main mechanisms for the formation of a client base, platforms for finding clients, the intensity of work, channels for obtaining professional skills, and features of the organization of the working space. The results show that the regional program “Self-Employment”, aimed at lowering the tax rate and providing material assistance, is not popular among the self-employed in the beauty industry working in Tyumen. In the conclusion, the authors have identified advantages and limitations of self-employment, as well as the main risks. In addition, this article proposes recommendations for regional authorities that contribute to the development of self-employment in the beauty industry and the legitimation of labor relations of this social and professional group.
Самозанятые как социально-профессиональная группа отличаются нестабильностью, неопределенностью социальных позиций, прекаризацией, что определяет актуальность темы. Цель представленного в статье исследования заключается в выявлении особенностей самозанятых в индустрии красоты, составлении их социального портрета. В работе представлен анализ теоретических подходов к изучению самозанятости, межстрановой сопоставительный анализ регулирования самозанятости населения, раскрыты социально-правовые аспекты, выявлена отраслевая специфика самозанятости в индустрии красоты. В ходе эмпирического исследования, которое реализовано при помощи количественных (анкетный опрос, N = 112) и качественных методов (глубинное полуструктурированное интервью, 12 информантов), выявлены трудовые ценности самозанятых в индустрии красоты, спектр предоставляемых услуг, характеристика и условия работы, стратегии продвижения на рынке труда. Исследование показало, что самозанятые работают в одиночку, без привлечения сотрудников. Большая часть самозанятых в индустрии красоты работает в неформальном секторе, без регистрации, что несет риски и социальные издержки для его участников. По итогам составлен социальный портрет самозанятых в индустрии красоты: это преимущественно женщины в возрасте до 36 лет, которые предоставляют парикмахерские услуги, услуги ногтевого сервиса, наращивания ресниц, массажа, татуажа. Выявлены способы регистрации их деятельности, основные механизмы формирования клиентской базы, площадки для поиска клиентов, интенсивность труда, каналы получения профессиональных навыков, особенности организации рабочего пространства. Установлено, что региональная программа «Самозанятость», направленная на понижение налоговой ставки и оказание материальной помощи, не пользуется популярностью среди самозанятых в индустрии красоты, работающих в г. Тюмени. Выявлены преимущества и недостатки самозанятости, основные риски. В заключении представлены выводы исследования, а также предложены рекомендации для региональных властей, способствующие развитию самозанятости в индустрии красоты, легитимации трудовых отношений данной социально-профессиональной группы.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7540
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2020. – Т. 6, № 4(24)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sotsiologiya_2020_4_110_131.pdf478.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.