Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8676
Title: Изучение динамики сформированности показателей профессиональной мотивации студентов в процессе обучения в педагогическом ВУЗе
Other Titles: The study of the dynamics of students’ professional motivation indicators formation in the process of training at pedagogical higher education institution
Authors: Slizkova, E. V.
Panfilova, O. V.
Слизкова, Е. В.
Панфилова, О. В.
Keywords: professional motivation
quality of education
university education
профессиональная мотивация
качество образования
вузовское образование
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Томского государственного педагогического университета
Citation: Слизкова, Е. В. Изучение динамики сформированности показателей профессиональной мотивации студентов в процессе обучения в педагогическом ВУЗе / Е. В. Слизкова, О. В. Панфилова. – Текст : электронный // Вестник Томского государственного педагогического университета. – Томск : Издательство Томского государственного педагогического университета, 2018. – № 1 (190). – С. 101-108.
Abstract: The article presents the results of the comparative analysis of the dynamics of the formation of the indices of the students’ professional motivation in Ershov Ishim Teachers Training Institute (branch) of Tyumen State University. The first and the fourth-year students (2015-2016 academic year) and the first and the fifth-year students (2016-2017 academic year) of three departments (Faculty of Mathematics, Informatics and Natural Sciences; Social and Humanities Faculty and Pedagogical Faculty) were examined. All the students are trained in three directions: 44.03.01 Pedagogical Education, 44.03.04 Professional Training and 44.03.02 Psychological and Pedagogical Education. According to the authors’ opinion training of highly qualified teachers is the consequence of the timely development of the mechanisms of the increase in the students’ interest in obtaining qualitative knowledge, the development of the necessary skills, which correspond to their professional competence. On the basis of the qualitative analysis of the results of diagnostic procedures (K. Zamfir’s technique «Motivation of professional activity» (A. Rean’s modification), T. N. Silchenkova’s technique «Studying the motives of the pedagogical profession» and V. A. Yadov’s technique «Studying the factors of the appeal of a profession» (I. Kuzmina and A. Rean’s modification) the authors developed some recommendations for the teachers of higher education institutions, that will make it possible to increase the level of the students’ professionally significant motives and will contribute to the acquisition of the motive, guiding and effective basis of the development of their professional motivation.
Представлены результаты сравнительного анализа динамики сформированности показателей профессиональной мотивации студентов Ишимского педагогического института им. П. П. Ершова (филиал) ФГАОУ ВО «Тюменский государственный университет» первых и четвертых курсов – 2015/2016 учебного года и первых и пятых курсов 2016/2017 учебного года трех факультетов: математики, информатики и естественных наук; социально-гуманитарного и педагогического, обучающихся по трем направлениям: 44.03.01 «Педагогическое образование», 44.03.04 «Профессиональное обучение» и 44.03.02 «Психолого-педагогическое образование». Следствием своевременного выявления механизмов повышения заинтересованности студентов в получении качественных знаний, развитии необходимых умений и навыков, соответствующих их профессиональной компетентности, будет являться подготовка высококлассных специалистов-педагогов. На основе качественного анализа результатов диагностических методик (К. Замфир «Мотивация профессиональной деятельности» (модификация А. Реана), Т. Н. Сильченковой «Изучение мотивов педагогической профессии», В. А. Ядова «Изучение факторов привлекательности профессии» (модификация И. Кузьминой, А. Реан)) разработаны рекомендации для преподавателей вуза, которые позволят повысить уровень профессионально значимых мотивов студентов и будут способствовать приобретению побудительной, направляющей и результативной основы развития их профессиональной мотивации.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8676
ISSN: 1609-624X
Source: Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2018. – № 1 (190)
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
vtgpu2018_1_101_108.pdf882.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.