Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8791
Title: Формирование валеологической культуры школьников при изучении естественнонаучных дисциплин (на примере курса "физика")
Other Titles: Forming of students valeological culture in studying of natural-science disciplines (by example of physics course)
Authors: Ermakova, E. V.
Gubanova, L. V.
Berdyugina, O. N.
Koshcheeva, G. S.
Ермакова, Е. В.
Губанова, Л. В.
Бердюгина, О. Н.
Кощеева, Г. С.
Keywords: valeological culture
health culture
physical tasks
problem of health content
laboratory work in physics
валеологическая культура
культура здоровья
физические задачи
задачи валеологического содержания
лабораторные работы по физике
Issue Date: 2017
Citation: Формирование валеологической культуры школьников при изучении естественнонаучных дисциплин (на примере курса "физика") / Е. В. Ермакова, Л. В. Губанова, О. Н. Бердюгина, Г. С. Кощеева. – Текст : электронный // Научный диалог. – Екатеринбург : [б. и.], 2017. – № 1. – С. 254-265.
Abstract: The article is devoted to the problem of valeological culture education in the process of studying of natural-science disciplines at school. The importance of developing skills aimed at the development of a healthy lifestyle in the process of realization of intersubject links on the example of studying of a school course of physics is noted. It is shown that in explaining to students the physical laws of nature, phenomena and processes the most appropriate is the use of specific examples, including the area of valeology, which not only broaden pupils’ outlook, but also affect the development of their culture of health. The article focuses on pedagogical techniques, allowing the teacher to develop individual abilities of students and create an atmosphere of success for each student both in the classroom and in extracurricular time in self-preparation for classes. Different forms of work are described that students can fulfill implementing interdisciplinary links between valeology and physics: self-dependent development of physics tasks using valeology material, writing essays, making presentations, preparing reports, making visual teaching aids, etc. It is concluded that this work allows the learner not only to accumulate knowledge about health care, but also to apply them in practice.
Статья посвящена проблеме воспитания валеологической культуры в процессе изучения естественнонаучных дисциплин в школе. Отмечается важность формирования навыков, направленных на развитие здорового образа жизни, в процессе реализации межпредметных связей на примере изучения школьного курса физики. Показано, что при объяснении учащимся закономерностей физической природы явлений и процессов наиболее целесообразным является использование конкретных примеров, в том числе связанных с областью валеологии, которые не только расширяют общий кругозор школьников, но и влияют на развитие их культуры здоровьесбережения. В статье уделяется внимание педагогическим приемам, позволяющим учителю развивать индивидуальные способности учеников и создавать атмосферу успеха для каждого учащегося как на уроках, так и во внеурочное время при самостоятельной подготовке к занятиям. Описываются разные формы работы, которые могут выполнять учащиеся, реализуя межпредметные связи валеологии и физики: самостоятельное составление задач по физике с использованием валеологического материала, написание рефератов, составление презентаций, подготовка докладов, изготовление наглядных пособий и т. д. Делается вывод о том, что такая работа позволяет учащемуся не только накапливать знания о здоровьесбережении, но и применять их на практике.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8791
ISSN: 2225-756X
2227-1295
Source: Научный диалог. – 2017. – № 1
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
nd2017_1_254_265.pdf483.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.