Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13891
Title: Профессиональный потенциал преподавателей провинциальных вузов
Other Titles: Professional potential of teachersin provincial high schools
Authors: Гаврилюк, Вера Владимировна
Vera, V. Gavrilyuk
Keywords: Человеческий потенциал;provincial university;youth;teaching staff;professional potential;Human resources;провинциальный вуз;молодежь;научно-педагогические работники;профессиональный потенциал
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. Социология (№8) 2013
Abstract: В статье рассматривается малоисследованная проблема взаимосвязи человеческого и профессионального потенциала. Определяется методология изучения и технологии измерения профессионального потенциала. Профессиональный потенциал рассматривается форма проявления человеческого потенциала в сфере трудовых отношений. Содержательные характеристики профессионального потенциала складываются из четырех взаимосвязанных признаков: профессиональной компетентности, инновационной готовности; социального потенциала; культурного потенциала; нравственного потенциала. Рассмотрены проблемы старения научно-педагогических кадров в высшей школе, особенности их ротации в разных регионах страны. Столичные вузы по-прежнему имеют возможность рекрутирования талантливых молодых ученых и преподавателей из российской провинции. Провинциальные вузы вынуждены пополнять свой кадровый потенциал выпускниками только региональных вузов, т.е. наблюдается простое воспроизводство существующих научных школ и традиций профессионально-педагогической деятельности. Именно поэтому проблема формирования и реализации профессионального потенциала молодых научно-педагогических кадров сегодня практически . The article deals with an insufficiently studied issue of the relationship of human and professional potential. The methodology of the study and measurement technology of professional potential are identified in the article. Professional potential is treated as a form of human potential in the area of labor relations. Substantive characteristics of the professional potential are made up of four interrelated criteria: professional competence, innovation readiness, social development; cultural potential; moral potential. Moreover, the article focuses on the problems of aging of the teaching staff in higher education and the specifics of their rotation in different regions of the country. Higher educational establishments in capitals still have the opportunity to recruit talented young scientists and teachers from Russian provinces. Provincial universities are forced on replenishing their human resource capacity only from graduates of regional universities, namely there is a simple reproduction of the existing schools of thought and traditions of vocational and educational activities. That is why the problem of the formation and implementation of the professional potential of young scientists and teachers today is practically significant.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13891
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
3_Gavrilyuk_Sociologiya_No8_2013-5.pdf609,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.