Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14087
Title: Эколингвистический фактор при обучении иностранному языку
Other Titles: Ecolinguistic factor in foreign language teaching
Authors: Ulyanova, O. B.
Ульянова, О. Б.
Keywords: intercultural communication
ecolinguistic factor
the process of teaching a foreign language
процесс обучения иностранному языку
межкультурная коммуникация
эколингвистический фактор
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Ульянова, О. Б. Эколингвистический фактор при обучении иностранному языку / О. Б. Ульянова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 1(1). – С. 75-82.
Abstract: This article is devoted to defining the role of the ecolinguistic factor in learning a foreign language. In an increasingly globalized world community foreign language skills and intercultural interaction ability identify not only an educated, but also a successful individual. We suppose, that ecolinguistic factor may serve as an integrating element in teaching foreign languages, providing a dialogue between cultures, as well as a holistic learning approach progressing from a more general over to the particulars, taking into account ecolinguistic indicators such as: functionality, ecology, cognition, and adaptation in learning a foreign language. Ecolinguistic factor invades the basic categories of Foreign Language Teaching (purpose, principles, contents, methods and teaching aids). In this study, we attempt to exemplify the object component of the training process, we try to describe the matrix-vertical network thematic structure of this component, taking into account ecolinguistic factor, namely a factor of global harmonization, integration and dialogue between cultures.
Статья посвящена вопросу определения роли эколингвистического фактора в процессе обучения иностранному языку. В условиях все более глобализирующегося мирового сообщества знание иностранного языка и навыки эффективного межкультурного взаимодействия характеризуют не только образованного, но и успешного индивида. Автор полагает, что эколингвистический фактор может представлять собой интегрирующий элемент в обучении иностранным языкам, обеспечивая диалог культур, а также целостность процесса обучения от более общего к более частному, с учетом показателей экограмотности, функциональности, экологичности, когнитивности, адаптивности процесса обучения иностранному языку. Эколингвистический фактор вторгается в базовые категории процесса обучения иностранным языкам (цель, принципы, содержание, методы и средства обучения). В исследовании на примере предметного компонента содержания обучения автор предпринимает попытку описать матрично-вертикальную сетевую тематическую структуру данного компонента с учетом эколингвистического фактора, как фактора глобальной гармонизации, интеграции и диалога культур.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14087
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 1(1)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ульянова.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.