Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14128
Title: Динамика развития концептуального пространства прекрасного в произведениях русских писателей середины XIX – начала XXI вв.
Other Titles: The dynamics of the conceptual space of beauty in the works of Russian writers of the mid-19th century – early 21st century as a reflection of social and historical changes
Authors: Beliakova, I. E.
Белякова, И. Е.
Keywords: negative pragmatic shift
classic Russian literature
cognitive concept beautiful
modern Russian literature
классическая русская литература
негативный «прагматический сдвиг»
концепт прекрасного
современная русская литература
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Белякова, И. Е. Динамика развития концептуального пространства прекрасного в произведениях русских писателей середины XIX – начала XXI вв. / И. Е. Белякова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 116-122.
Abstract: The article deals with the comparative analysis of the representation of the cognitive concept of beauty in literary works of classical and contemporary Russian writers dating back to the middle 19th – early 21st century. The material for the study included novels by I. S. Turgenev, A. I. Kuprin, V. V. Nabokov, M. M. Zoshchenko, L. S. Petrushevskaya, P. V. Sanaev, E. V. Grishkovets, and V. O. Pelevin. The novels were divided into two historical periods: middle 19th century – early 20th century and middle 20 th century – early 21 st century. The analysis of the lexical fi eld of beauty, which is involved in the verbalization of the concept in question in the studied literary works, lets conclude that within the abovementioned historical period the concept of beauty underwent signifi cant changes in its denotative, figurative and axiological components. At present we can observe a negative pragmatic shift in the perception of beautiful objects, at that, the nuclear lexemes are regularly used in an indirect meaning. Apart from the traditional metaphor, epithet and simile, the mechanisms of imagery creation also include oxymoron, antiphrasis, antithesis, and sarcasm. The value of sexual attractiveness for the persons of the opposite sex is foregrounded.
Статья посвящена сравнительному анализу составляющих концептуального пространства прекрасного в произведениях русских авторов сер. XIX – нач. XXI в. Материалом для анализа послужили повести И. С. Тургенева, А. И. Куприна, И. А. Бунина, В. В. Набокова, М. М. Зощенко, Л. С. Петрушевской, П. В. Санаева, Е. В. Гришковца, В. О. Пелевина, которые были условно разделены на два периода: сер. XIX в. – нач. XX в. и сер. XX в. – сер. XXI в. Делается вывод, что в течение вышеуказанного исторического периода концепт прекрасного претерпевает значительные изменения в денотативном, образном и ценностном компонентах. В настоящее время наблюдается негативный «прагматический сдвиг» в восприятии красивых объектов, при этом ядерные лексемы регулярно используются в переносном значении. Механизмы создания образов, кроме традиционных метафоры, эпитета и сравнения, включают оксюморон, антифраз, антитезу, сарказм. Ценность сексуальной привлекательности для лиц противоположного пола выходит на передний план.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14128
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Белякова.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.