Abstract: | Research process is usually perceived as being primarily analytical, although it starts with perception and cognition of the object of research as an undifferentiated whole and it should end after the analysis of individual aspects, trends, and characteristics of the object as a recreation based on the synthesis of a whole in some cases cognized and in many cases already modified object, its elements and relations. Analysis and synthesis are two components of a single thought process that are interrelated and interdependent. The research process is both analytical and synthetic, and in its final stage synthesis and integration, as the way to achieve synthesis, play a leading role. The final stage is a very important final segment of the search, involving not just summing up the results, but a continuation and deepening of the research search, reflection, full awareness for deeper penetration into the essence of understanding of meaning and mission of education in the context of research topics, a given problem and a proposed research hypothesis. When drawing conclusions it is signifi cant to identify (if this has not been done before), and, moreover, to use the mechanisms of integration as the methods of comparison, harmonization, cooperation between the parties, qualities, direction of the process trends, while stressing the fundamental ideas as the basis for integration. In any case, an integrative mechanism should be tested in an advance mode, not only to check its reliability, its applicability under specifi c circumstances and situations, but also in order to prepare teachers and practitioners to use it to prevent errors and costs in its mass application. Исследовательскому процессу обычно приписывают преимущественно аналитический характер, хотя он начинается с восприятия и познания объекта исследования как нерасчлененного целого и должен заканчиваться после анализа отдельных сторон, тенденций, качеств объекта как воссоздание на основе синтеза целого, его элементов и отношений как познанного, так и во многих случаях уже измененного объекта. Анализ и синтез – это две стороны единого мыслительного процесса, которые взаимосвязаны и взаимообусловлены. Процесс исследования является аналитико-синтетическим, а на его заключительном этапе синтез и способ его достижения – интеграция играют ведущую роль. Заключительный этап – это очень ответственный финальный отрезок поиска, предполагающий не столько суммирование результатов, сколько продолжение и углубление исследовательского поиска, рефлексию, осознание достигнутого ради более глубокого проникновения в сущность, постижения смыслов и миссии образования в контексте исследовательской темы, заданной проблемы и выдвинутой исследовательской гипотезы.Весьма важно при формулировании выводов выявить (если это не было сделано раньше), а главное – использовать, механизмы интеграции – способы сопоставления, сближения, взаимодействия сторон, качеств, направлений тенденций исследуемых процессов, выделяя при этом основополагающие идеи как основу интеграции.В любом случае интегративный механизм должен быть опробован в опережающем режиме, чтобы не только проверить его надежность, его применимость в конкретных условиях и ситуациях, но и для того, чтобы подготовить педагогов-практиков к его использованию, чтобы предупредить ошибки и издержки в его массовом применении. |