Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14163
Title: Синкретическая основа образного языка поэзии И. Ф. Жданова
Other Titles: Syncretic basis of figurative language of I. F. Zhdanov’s poetry
Authors: Chizhov, N. S.
Чижов, Н. С.
Keywords: I. F. Zhdanov
syncretism
parallelism
poetic image
синкретизм
параллелизм
словесный образ
И. Ф. Жданов
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Чижов, Н. С. Синкретическая основа образного языка поэзии И. Ф. Жданова / Н. С. Чижов // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 146-158.
Abstract: It is determined that in poetic texts by I. F. Zhdanov verbal images are orientated towards such archaic forms of figurative language as parallelism (binomial, multinomial, negative, mononomial), symbolic apposition, instrumental transformation (metamorphosis). Therefore, the type of image developed by the poet (reverse comparison) is aimed at expressing syncretic integrity. It was found that the poet applies folklore poetic symbols (fire, river, blood, frost, etc.) which extend the contents of poetic texts through their ontological value. Besides, the semantic chains arising around individual symbols are woven by the author into several text images that give rise to a common semantic space. In the aspect of actualization of original representations in the language, the internal forms of poetic corpus of lyrics by I. F. Zhdanov are disclosed. It is found out that, the tropes, preserving their conventionally poetic meaning, are attracted into the semantic field of the central syncretic dominant and acquire its specific features.
Фиксируется, что в стихотворных текстах И. Ф. Жданова словесные образы частотно ориентированы на архаические формы образного языка – параллелизм (двучленный, многочленный, отрицательный, одночленный), символ-приложение, творительный превращения (метаморфоза). На выражение синкретической целостности направлен разработанный поэтом тип образа – «обратное сравнение». Выявлено использование народно-поэтических символов (огонь, река, кровь, зима и др.), расширяющих содержание стихотворных текстов за счет онтологической глубины значения. Причем возникающие вокруг отдельных символов семантические цепочки целенаправленно вплетаются в систему образов нескольких текстов, что приводит к появлению между ними общего смыслового пространства. В аспекте актуализации исконных представлений, покоящихся в языке, рассматривается раскрытие внутренней формы поэтической лексики в лирике И. Ф. Жданова. Установлено, что образы тропеического происхождения, сохраняя условно-поэтическое значение, втягиваются в смысловое поле центральной синкретической доминанты и приобретают специфические для нее черты.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14163
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14163
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 4(4)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146-158.pdf419.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.