Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14174
Title: Разработка и реализация модели формирования практикоориентированной исследовательской компетентности педагогов в образовательном пространстве университета
Other Titles: Development and implementation of the model of forming practice-oriented research competence of teachers in the university educational space
Authors: Селиванова, Ольга Антиевна
Olga, S. Andreeva
Olga, A. Selivanova
Андреева, Ольга Станиславовна
Keywords: environment of a higher educational institution;psychological and pedagogical mechanisms of formation of practice-oriented research competence;a teacher-researcher;literacy;педагог-исследователь;грамотность;Профессиональная компетентность;Professional competence;среда вуза;психолого-педагогические механизмы формирования практикоориентированной исследовательской компетентности
Issue Date: 2015
Citation: Селиванова, О. А. Разработка и реализация модели формирования практикоориентированной исследовательской компетентности педагогов в образовательном пространстве университета / О. А. Селиванова, О. С. Андреева // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2015. - Т. 1, № 4 (4). - С. 268-281.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №4(4)
Abstract: В статье приведено обоснование компонентов модели формирования практико-ориентированной исследовательской компетентности студентов-педагогов в образовательном пространстве университета (знаниевый, практический, ценностный). Охарактеризованы психолого-педагогические механизмы формирования практикоориентированной исследовательской компетентности: вовлечение в актуальную деятельность, эмоциональное вовлечение в ситуацию (обеспечение мотивационной основы изменений), взаимодействие между «фигурой и фоном», использование реального социального взаимодействия. Выделены характеристики среды вуза, необходимые для эффективного развития названной компетентности: практико-ориентированность, информационная насыщенность, связь вуза с базами практик, преемственность «теория-практика», участие педагогов вуза в практической педагогической деятельности. Приведен опыт деятельности Студенческого объединения «Клуб практической психологии и педагогики “Сталкер”, функционирующего на базе Института психологии и педагогики Тюменского государственного . The article provides the justification of the components (cognitive, practical, valuable), compiling the model of practice-oriented research competence of students-teachers, in educational space of university. The mechanisms of forming practice-oriented research competence are characterized: involvement in actual activity, emotional involvement in a situation (providing a motivational basis of changes), interaction between “a figure and a background”, the use of real social interaction. The characteristics of the environment of a higher educational institution, necessary for effective development of the studied competence are allocated: practical focus, informativeness, coordination of a higher educational institution with enterprises, the correlation of theory and practice, the participation of teachers of a higher educational institution in practical pedagogical activities. The experience of the Student’s association “The studio of practical psychology and pedagogics 'Stalker′ of Tyumen State University is presented in the article.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14174
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
268-281.pdf565,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.