Abstract: | In the article the author sets the goal based on key methodological provisions of the system, ecological-psychological, competence-based and interdisciplinary approaches to theoretically substantiate the concept of health-forming educational space of a modern comprehensive school. Presenting a model of health-forming educational space, the author illustrates how he managed to provide an environment of interpenetration and interaction of structural elements of space and of educational subjects based on the implementation of the system-forming and system-causing factors-chronotopos. In the author’s original conception such a chronotope presents, firstly, the process of sportization of physical education, and, secondly, health-forming integration of subject areas of the disciplines within the Federal educational standard. Interacting with each other and the space, education subjects enhance it with activities, relationships, and incentives, launching the mechanisms of health-forming reflection and personal development. The key result of the effectiveness of health-forming educational space of a school, and, respectively, a significant result of education, according to the author’s vision, is the formation of the fundamental object of education – health on a par with the level of education, according to interdisciplinary and competence-based approaches. Health assessment is determined by identifying the level of formation of health-forming metasubject competences connected with: cognition, rehabilitation, evaluation, outreach, health and education, health and recreation, sports. В статье автором поставлена цель, базируясь на ключевых методологических положениях системного, экопсихологического, компетентностного и метапредметного подходов, теоретически обосновывать концепцию здоровьеформирующего образовательного пространства современной общеобразовательной школы. В модели здоровьеформирующего образовательного пространства ключевыми условиями взаимопроникновения и взаимодействия структурных элементов пространства и субъектов образования являются системообразующий и системообусловливающий факторы-хронотопы. Подобными хронотопами в авторской концепции представлены, во-первых, спортизация процесса физического воспитания, во-вторых, здоровьеформирующая интеграция предметных областей дисциплин ФГОС. Взаимодействуя между собой и пространством, субъекты образования насыщают его видами деятельности, отношениями и стимулами, запускающими механизмы здоровьеформирующей рефлексии и личностного развития. Ключевым результатом эффективности здоровьеформирующего образовательного пространства школы, а, соответственно, и значимым результатом образования автору представляется формирование у учащихся фундаментального образовательного объекта – здоровья в паритете с уровнем образованности, согласно метапредметному и компетентностному подходам. Его оценка определяется путем выявления уровня сформированности здоровьеформирующих метапредметных компетенций: когнитивной, реабилитационной, оценочной, пропагандистско-просветительской, оздоровительно-развивающей, оздоровительно-рекреативной и спортивной. |