Citation: | Смагулов, Н. К. Влияние процесса обучения на резистентность организма студентов-медиков / Н. К. Смагулов, М. А. Калиева, А. А. Адилбекова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Экология и природопользование / главный редактор С. Н. Гашев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 172-180. |
Abstract: | According to medical aid appealability, morbidity characterizes the degree of resistance of students’ organism, their ability to resist the adverse environmental factors, including social environment. The paper estimates the incidence rate among medical students in educational process. The object of the study is the students of Karaganda State Medical University (KSMU). Assessment of the health status of students was based on the results of the in-depth analysis of morbidity with temporary disability by the method of N. V. Dogle, A. Ya. Yurkevich (1984). An indicator such as the total percentage ratio of people who was ailing and who was not (31.2% / 68.8%) says about the negative impact of intensive learning process at the medical university on the students’ health. In fact, one-third of the students get sick, this is a significant indicator. Analysis of morbidity rate of students according to place of residence showed that at 1st year all morbidity rates of non-resident students were significantly higher than of local students. Assessment of the structure of disease nosology showed that infectious diseases were at first place, accounting for 35% of all diseases. They were followed by diseases of the genitourinary system (25%), and in the third place there were respiratory diseases (20%). Among the infectious diseases the lion’s share is taken up by angina, acute respiratory viral infection and influenza, among respiratory diseases – chronic pharyngitis, somewhat below – chronic bronchitis. All the morbidity rates reflect the overall reduced level of resistance of the students’ organism, which shows a pronounced negative impact of educational technology on the health indicators of young people. Работа посвящена оценке заболеваемости студентов-медиков в процессе обучения. Объект исследования – студенты КГМУ. По данным обращаемости, заболеваемость характеризуется, прежде всего, степенью резистентности организма студентов, их способностью сопротивляться воздействию неблагоприятных факторов окружающей и, в том числе, социальной среды. Оценка состояния здоровья студентов основывалось на результатах углубленного анализа заболеваемости с временной утратой трудоспособности по методике Н. В. Догле, А. Я. Юркевич (1984). Негативное влияние интенсивного учебного процесса медицинского университета на здоровье студентов выражается через показатель общего процентного соотношения болевших и не болевших лиц (31,2% к 68,8%). Фактически треть студентов болеет – это существенный показатель. Анализ показателей заболеваемости у студентов в зависимости от места жительства показал, что на 1 курсе у приезжих студентов все показатели заболеваемости были достоверно выше, чем у местных. Оценка структуры заболеваемости по нозологии показала, что на первом месте у студентов инфекционные заболевания (35%), на втором – болезни мочеполовой системы (25%), на третьем – болезни органов дыхания (20%). Среди инфекционных болезней львиную долю (9,5 из 10,3) занимали ангина, ОРВИ и грипп, среди болезней органов дыхания – хронический фарингит, несколько ниже – хронический бронхит. Все показатели заболеваемости отражают пониженный уровень резистентности организма студентов, что свидетельствует о выраженном негативном влиянии образовательных технологий на показатели здоровья молодежи. |