Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14983
Title: Мотивно-тематический комплекс «инициация» в произведениях о Первой и Второй мировых войнах
Other Titles: Motif-Thematic Complex “Initiation” in the Works About the First and the Second World Wars
Authors: Похаленков, Олег Евгеньевич
Oleg, E. Pokhalenkov
Keywords: stages;war;motif;initiation;этапы;война;мотив;инициация;образ героя;image of a literary character
Issue Date: 2016
Citation: Похаленков, О. Е. Мотивно-тематический комплекс "инициация" в произведениях о Первой и Второй мировых войнах / О. Е. Похаленков // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2016. - Т. 2, № 2. - С. 64-75.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2 №2
Abstract: В статье рассматривается мотивно-тематический комплекс «инициация» в произведениях классиков прозы о Первой (немца Эриха Марии Ремарка, англичанина Ричарда Олдингтона, американца Эрнеста Хемингуэя) и Второй (представителя отечественной прозы Виктора Некрасова) мировых войнах. В ходе сравнительно-сопоставительного исследования был выявлен набор мотивов (смерти, фронтовой дружбы, взросления и др.), соответствующий второму этапу «инициации» героя (фронтовые будни); представлена ядерно-периферийная мотивная модель, где перемещение мотивов из ядра на периферийную зону свидетельствует о значимости того или иного события на уровне фабулы произведения. Мотивно-тематическая модель анализируется на одном из трех этапов инициации — «фронтовые будни», включая композиционный, образный, мотивный и тематический уровни . The article considers the motif-thematic complex of “initiation” in the works of famous writers of the First World War period (German — Erich Maria Remarque, English — Richard Aldington, American — Ernest Hemingway) and Viktor Nekrasov (representative of the Russian prose of the Second World War). As the result of the comparative studies a set of motifs (death, frontline friendship etc.) that corresponds to the second stage of “initiation” of a literary character (“front every day life”) is identified; the author also presents a nuclear peripheral motif model where the movement of motifs from the nucleus to the peripheral zone demonstrates the importance of a particular event at the level of the plot of the works. The motif-thematic model is analyzed at the stage of “front weekdays” of the initiation (including the following levels of the text: composition, figurative, motif and thematic).
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14983
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
064_075.pdf343,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.