Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201
Title: W. B. Yeats and 20th century russian music : new aesthetic ideas at the crossroads of culture
Other Titles: У. Б. Йейтс и русские композиторы XX в.: новые художественные идеи на перекрестке культур
Authors: Kononova, A. V.
Кононова, А. В.
Keywords: Alexander Scriabin
Igor Stravinsky
W. B. Yeats
dialogue of cultures
Irish poetry
ирландская поэзия
У. Б. Йейтс
И. Стравинский
А. Скрябин
диалог культур
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Kononova, A. V. W. B. Yeats and 20th century russian music: new aesthetic ideas at the crossroads of culture = У. Б. Йейтс и русские композиторы XX в.: новые художественные идеи на перекрестке культур / A. V. Kononova // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 2. – С. 101-108.
Abstract: The article dwells upon the conceptual parallels between one of the greatest Irish poets W. B. Yeats and Russian composers of the 20th century, Alexander Scriabin and Igor Stravinsky. Yeats first became known in Russia in the end of the 19th century. Gradually, his works entered the literary context and subsequently opened a new perspective in the critical studies of early 20th century Russian poetry (prominent examples include works by the linguist and anthropologist Vyacheslav Ivanov, the poet and translator Grigory Kruzhkov, and so forth). However, very little attention has been given so far to the intriguing connection between Yeats and his Russian musical contemporaries. Thus, the article focuses on the comparative study of the philosophy and aesthetic principles of W. B. Yeats and the Russian composers, and highlights similarities in their aesthetic systems (such as the idea of time and Hermetic symbolism in the philosophy of Yeats and Alexander Scriabin). The comparative approach allows the author to look at the music of Scriabin and Stravinsky through the prism of poetry and vice versa to view Yeats’s works through the music of his Russian contemporaries. The author also aims to find out how the poet and the composers expressed similar ideas and aesthetic principles using completely different systems – that of music and that of the language.
В статье прослеживаются параллели между ирландским поэтом У. Б. Йейтсом и русскими композиторами XX в., Александром Скрябиным и Игорем Стравинским. Йейтс стал известен в России в конце XIX в. и постепенно его творчество вошло в литературный контекст и открыло новые перспективы литературоведческих исследований поэзии первой половины XX в. Однако, на сегодняшний день мало исследований посвящено культурным и философским связям между Йейтсом и русскими композиторами, современниками Йейтса. В статье проводится сопоставительный анализ философии и эстетических принципов Йейтса и двух русских композиторов XX в. (Скрябина и Стравинского), а также прослеживаются точки пересечения их художественных идей (к примеру, идея цикличности времени и алхимический символизм в философии Йейтса и Скрябина). Сопоставительный анализ позволяет автору статьи взглянуть на музыку Скрябина и Стравинского через призму поэзии и, наоборот, проанализировать творчество Йейтса через призму музыкальных произведений его русских современников. В статье также предпринимается попытка выяснить, каким образом поэт и композиторы выражали родственные по своей сути идеи, используя для этого совершенно разные системы – музыку и язык.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2017. – Т. 3, № 2
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
101_108.pdf350.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.