Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15230
Title: Геронтообразование как способ сокращения межкультурной дистанции поколений
Other Titles: Education of Older People as a Way to Reduce the Intercultural Distance of Generations
Authors: Gennadiy, G. Sorokin
Vera, V. Gavrilyuk
Сорокин, Геннадий Геннадьевич
Гаврилюк, Вера Владимировна
Keywords: the conflict of generations;sociology of old age;sociology of education;образование пожилых людей;межпоколенческое взаимодействие;education of older people;социология старости;социология образования;конфликт поколений;intergenerational interaction
Issue Date: 2017
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. 2017. Том 3 №2
Abstract: В статье анализируются причины и специфика конфликта молодежи и старшего поколения в современном обществе. Данный анализ необходим для поиска путей реинтеграции пожилых людей во все сферы общественной жизни. На характер взаимодействия поколений существенное влияние оказывает фактор дефицита в обществе сфер бесконфликтного взаимодействия молодежи и пожилых людей. Одной из таких сфер являются практики образования старшего поколения. В работе исследуются аспекты взаимодействия субъектов программ геронтообразования: ценностный (взаимодействие различных систем ценностей), статусный (взаимодействие социальных ролей ученика и учителя), культурный (взаимодействие различных типов социализации). Опыт предотвращения и разрешения межпоколенческих конфликтов, накопленный геронтообразованием, может быть экстраполирован на практики взаимодействия поколений в различных сферах общественной жизни. Авторы приходят к выводу о целесообразности разработки стратегии сближения поколений, основывающейся на высокой оценке их представителями образования как жизненной ценности. Данная стратегия может быть реализована в рамках программ образования старшего поколения. Содействие установлению межпоколенческого диалога в обществе определяется авторами в качестве одной из миссий современного . The article analyzes the causes and specifics of the conflict between the youth and the older generation in modern society. This analysis is necessary to find ways of reintegrating older people into all spheres of public life. The nature of the generations’ interaction is significantly influenced by the factor of the lack in the society of conflict-free spheres of interaction between youth and the elderly. One of such areas is the practices of older people’s education. The paper examines three aspects of education programs for seniors. The value aspect is connected with the interaction of different value systems. The status aspect is manifested in the interaction of the student’s and teacher’s social roles. The cultural aspect reflects the interaction of different socialization types. The experience of preventing and resolving intergenerational conflicts, accumulated in the practices of older people’s education, can be used in various spheres of public life. The authors come to the conclusion that the high appreciation of education (as a social value) by the old and young people can become the basis for a strategy of bringing these generations closer together. This strategy can be implemented in the framework of seniors’ education programs. One of the missions of older people’s education is the establishment of intergenerational dialogue in modern society.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15230
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
036_052.pdf850,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.