Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15369
Title: Перформативные глаголы в английском языке. Холистический подход
Other Titles: Performative Verbs in English — The Holistic Approach
Authors: Жулина, Екатерина Борисовна
Ekaterina, B. Zhulina
Keywords: биология языка;performatives;internal observer niche;external niche of the observer;perception;linguistic personality;observer;cognitive grammar;cognitive linguistics;language biology;перформативы;внутренняя ниша наблюдателя;внешняя ниша наблюдателя;восприятие;языковая личность;наблюдатель;когнитивная грамматика;когнитивная лингвистика
Issue Date: 2018
Citation: Жулина, Е. Б. Перформативные глаголы в английском языке. Холистический подход / Е. Б. Жулина // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2018. - Т. 4, № 1. - С. 18-28.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2018. Том 4 №1
Abstract: В статье перформативные глаголы осмысляются в пределах нового, холистического подхода к языку. Языку как когнитивной активности человека, сфокусированной на максимально эффективном приспособлении к среде в ситуации коммуникативного цейтнота. Поэтому контекст речевой ситуации делается определяющим при трактовке системы языковых символов. Знание, отраженное в языке, всегда исходит от наблюдателя, а не от говорящего. Выбор коммуникантом того или иного слова или формы зависит от его особенностей восприятия среды, так как знание, выраженное в языке, есть непосредственный или опосредованный опыт человека. Думается, что перформативные глаголы в английском языке передают восприятие мира человеком и описание им двух сфер своего опыта в условиях коммуникативного цейтнота. Основным методом исследования стал когнитивный анализ, предполагающий, что выбор говорящим формы глагола зависит от особенностей восприятия им как внешней среды, так и своих внутренних состояний и процессов. Показывается, что данные глаголы в силу того, что представляют собой полноценное действие, а не средство передачи значения, описывают две области опыта наблюдателя: внутреннюю и внешнюю среду. При этом семантика глагола не играет значимой роли. Полученные данные можно использовать не только в теоретических работах по биологии языка, когнитивной грамматике, когнитивному анализу дискурса, когнитивной социолингвистике, литературной критике, теории языковой личности и т. д., но и при обучении практическому английскому . This article interprets performative verbs within a new, holistic approach to the language as a person’s cognitive activity, focused on the most effective adaptation in a communicative situation with limited time. Therefore, the context of the situation becomes decisive when interpreting the system of linguistic symbols. Knowledge, reflected in the language, always comes from the observer, not from the speaker. The communicant’s choice of a particular word or form depends on his or her perception, since the knowledge, expressed in a language, is a person’s direct or indirect experience. It seems that the performative verbs in the English language convey a person’s perception of the world and the description of two areas of their experience in a communicative situation with limited time. The main method of research includes cognitive analysis, suggesting that a speaker’s choice of the verb form depends on his or her perception of both the external environment and the personal internal state and processes. This article shows that these verbs (which constitute a full-fledged action, not a means of transferring meaning) describe two areas of the observer’s experience: the internal and external environment. The semantics of the verb does not play an important role. The obtained data can be used in theoretical works on the biology of language, cognitive grammar, cognitive analysis of discourse, cognitive sociolinguistics, literary criticism, the theory of language personality among others, as well as in teaching English.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15369
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
018_028.pdf391,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.