Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/24604
Title: Различия в представлениях о межличностных организационных отношениях в зависимости от профессиональной принадлежности
Other Titles: Differences in theories on interpersonal relationships in various professional groups
Authors: Мурзина, Ю. С.
Murzina, Yu. S.
Keywords: структура представлений
имплицитные теории
межличностные отношения
профессиональные группы
structure of attitudes
implicit theory
personal relationships
professional groups.
Issue Date: 2009
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Мурзина, Ю. С. Различия в представлениях о межличностных организационных отношениях в зависимости от профессиональной принадлежности / Ю. С. Мурзина. — Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. — Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2009. — № 5. — С. 149–155.
Abstract: Образ мира и отдельные его фрагменты напрямую зависят от опыта взаимодействия человека с миром, в том числе от профессионального опыта. Профессия откладывает свой отпечаток не только на внешний вид человека, но и на его способ восприятия и отношения к миру. Методика нашего исследования позволила «перевести» имплицитные теории отношений в эксплицированные. Вне зависимости от профессиональной принадлежности испытуемых в их представлениях обнаруживаются: 1) универсальные; 2) типичные; 3) профессионально-специфичные критерии.
The whole image of the world and its separate fragments depend on the people’s experience (gained skills and professional knowledge) and their interaction with the environment. Education and job are somehow reflected not only on man’s appearance, but also on his attitude to life. The analysis which was carried out in STATISTICA program with the help of Factor analysis method, revealed significant differences in structure of attitudes. The authors can point out 3 criteria levels of implicit theory which can be divided into: 1) general category – common for every respondent, 2) typical category – which we come across in every second group of the respondents, 3) pro-oriented category – which we can find in I or 2 cases only.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/24604
ISSN: 1562-2983
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Философия. — 2009. — № 5
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
humanitates_2009_5_149_155.pdf7.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.