Abstract: | Teaching is one of the most difficult categories of human activity. This work involves constant contact with people, and it takes place under conflict situations and neuro-emotional stress caused by the high responsibility. The Kazakh system of higher education has recently undergone significant changes, initiated by the Bologna Declaration and the transition to the three-level model of training. These innovations entailed significant changes in educational methods, changing the requirements for professional competence of the teaching staff in accordance with the international standards. The professional activities of teachers, occurring under the adverse effects of environmental factors, and combined with negative conditions of the educational process (e. g., long and irregular working hours, stressful situations, and physical inactivity), cause a decrease in functional reserves of both individual organs and systems, and the whole body in general, which leads to the violation of its resistance, self-regulation, and adaptation processes. The state of university teachers’ healthcare needs closer monitoring; yet, at the same time, practically no authority has been involved in fulfilling this task. It is necessary to describe psychological and physiological criteria of forming the professional stress among teachers, identifying the relationship between a decrease in health indices and burnout syndrome. Преподавательский труд – это одна из труднейших категорий человеческой деятельности. Данный труд в условиях постоянного контакта с людьми протекает на фоне нервно-эмоционального напряжения, обусловленного высокой ответственностью за конечный результат, наличием конфликтных ситуаций. Реорганизация казахстанской системы высшего образования, начатая в связи с официальным присоединением Казахстана к Болонской декларации и переходом на трехуровневую модель подготовки специалистов, повлекла за собой существенные изменения в методиках обучения и обусловила повышение требований к профессиональной компетентности профессорско-преподавательского состава в соответствии с международными стандартами. Снижение уровня здоровья преподавателей, вызванное профессиональной деятельностью в сочетании с негативными условиями образовательного процесса (большая аудиторная нагрузка, ненормированный рабочий день, стрессовые ситуации, гиподинамия и др.) и усугубляемое неблагоприятным воздействием экологических факторов, выражается нарушением работы не только отдельных органов и систем, но и всего организма в целом. Сокращение функциональных резервов организма приводит к ослаблению его резистентности, включая процессы адаптации и саморегуляции. Несмотря на наличие данной проблемы, охране здоровья преподавателей вузов как самостоятельной профессиональной группы до сих пор не удалялось должного внимания. Необходимо разработать психологические и физиологические критерии формирования профессионального стресса у преподавателей и выявить взаимосвязи между снижением показателей здоровья и синдромом эмоционального выгорания. |