Abstract: | This article aims to compare the literary texts of Alexander Bogdanov, a Russian novelist, and Ayn Rand (Alisa Rozenbaum), an American novelist and a Russian emigrant. Their similarity is due to the context of “Russian Nietzscheanism” that had a great influence on both authors. This comparison is novel for the Russian literary criticism (though preceded by B. G. Rosenthal’ work in the USA), and its relevance is due to the interest in an individual utopia about the “superhuman” in literature. The idea of “superhuman” (Nietzsche) is closely connected with the archetype of Prometheus which was considered in detail in the classical works of G.-G. Gadamer and A. Losev. It is this archetype that formed the basis of A. Bogdanov’s novels “Engineer Manni”, “Red Star” and the story “Celebration of Immortality”. The Promethean image was essential in the aesthetics of Marxism, and in Bogdanov’s work; it is interpreted as “the Renaissance person without individualism” (Rosenthal). Despite the differences in the ideological explanations of the protagonists of “Promethean” type, Bogdanov and Rand’s texts have the range of similar connotations, such as admiration for the industrial process, its “poetization”; creation of the “active” Prometheus, the humancreator; the theme of the great man’s strike; the theme of the great ancestor. Ayn Rand’s texts demonstrate the Goethean variation of Prometheus image (the individualistic humandemiurge), while Bogdanov’s texts – “Aeschylean” (the altruistic human-demiurge). In a certain sense, Ayn Rand’s texts can be considered as “the correction of mistakes” of the “Russian Nietzscheanist” Bogdanov, whose texts contained the contradictions (a strong man, creator who obeys the crowd). Цель статьи – сопоставление художественных текстов русского писателя Александра Богданова и американской писательницы, русской эмигрантки Айн Рэнд (Алисы Розенбаум). Их общность обусловлена контекстом «русского ницшеанства», под влиянием которого создавались тексты обоих авторов. Такое сопоставление производится впервые в русском литературоведении (попытки предпринимались в США – в работе Б. Розенталь), а его актуальность обеспечена интересом к индивидуальной утопии о «сверхчеловеке» в литературе. Идея «сверхчеловека» у Ницше тесно связана с архетипом Прометея, который подробно рассматривался в классических работах Г.-Г. Гадамера и А. Лосева. Именно этот архетип ляжет в основу романов А. Богданова «Инженер Мэнни», «Красная звезда» и рассказа «Праздник бессмертия». Образ Прометея был невероятно важен в эстетке марксизма, и в творчестве Богданова он получает интерпретацию «ренессансной личности без индивидуализма» (Б. Розенталь). Несмотря на разницу в идеологических обоснованиях своих героев «прометеевского» типа тексты, Богданова и Айн Рэнд имеют ряд схожих коннотаций: восхищение производственным процессом, его «поэтизация»; создание Прометея «деятельного», человека-творца; тема забастовки великого человека; тема великого предка. При этом тексты Айн Рэнд демонстрируют «гётевскую» вариацию образа Прометея (индивидуалистичный человек-демиург), а тексты Богданова – «эсхиловскую» (альтруистичный человек-демиург). В определенном смысле тексты Айн Рэнд могут рассматриваться как «исправление ошибок» «русского ницшеанца» Богданова, тексты которого содержали противоречия (сильный человек, творец, который подчиняется толпе). Методы, использованные в ходе анализа: сравнительно-исторический, системно-целостный, мифопоэтический. |