Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35181
Title: | Classical and modem understanding of the term «ideal» |
Other Titles: | Классическое и современное понимание термина «идеал» |
Authors: | Pavlovskaya, O. V. Павловская, О. В. |
Keywords: | ideal perfect image supreme goal of ambitions inaccessibility desacralization protectability совершенный образец высшая цель стремлений идеал защищенность десакрализация недостижимость |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Pavlovskaya, O. V. Classical and modem understanding of the term «ideal» / O. V. Pavlovskaya // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy. — P. 116–121. |
Abstract: | The current use of the term «ideal» shows that a casual meaning of this word has been blurred. It has been moving closer to the notion of a target, a premier choice. In the traditional sense the ideal is treated as something difficult to achieve and rare. The author suggests that the ideal had those particular features in order to create a sacred fund of some cultural meanings. The practice of placement of ideals into remote transcendent areas is chronologically connected to a transfer from the mythological to religious view of the world. In contradiction to K. Jaspers, the author does not agree that this transfer appeared as a result of comprehension of self-impotence. On the contrary, perfection and generosity of life involve a necessity to preserve the most important cultural achievements in the form of remote ideals. Nevertheless, since the modem age the humanity has rejected to accumulate the ideal and to protect it from accidental historical cataclysms. In this sense the modem times can be described as the life with no ideals or an open project for the future. Современное употребление термина «идеал» показывает размывание привычного смысла этого слова. Он сближается с понятием «цели», «оптимального выбора». В классическом значении «идеал» трактуется как нечто труднодостижимое и редкое. Автор предполагает, что идеал обладал такими характеристиками в целях создания неприкосновенного фонда культурных смыслов. Практика помещения идеалов в труднодоступную, трансцендентную область хронологически связывается с переходом от мифологического к религиозному мировоззрению. В отличие от К. Ясперса, автор считает, что этот переход возник не в результате осознания собственного бессилия. Наоборот, полнота и щедрость жизни влекут за собой необходимость консервации самых важных достижений культуры в отчужденных идеалах. Однако начиная с эпохи модерна человечество постепенно отказывается от накопления идеального и защиты его от случайных исторических катаклизмов. В этом смысле современность можно понимать как «жизнь без идеалов» и открытый проект будущего. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35181 |
ISSN: | 2307-6445 2309-7051 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.