Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35471
Title: The formation of the info-communicative competence of technical university students
Other Titles: Формирование информационно-коммуникативной компетентности студентов технического вуза
Authors: Melikhova, A. A.
Мелихова, А. А.
Keywords: text activity
understanding
engineering education
semantics
dialogue
information-communicative competence
понимание
высшее техническое образование
информационно-коммуникативная компетентность
текстовая деятельность
диалог
смысл
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Melikhova, A. A. The formation of the info-communicative competence of technical university students / A. A. Melikhova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 76–83.
Abstract: The article covers methodical peculiarities of organizing the educational process in a technical college in the conditions of a new information society. The psychology-pedagogical mechanism and the technology of information communicative competence formation on the basis of ideas of semantics, hermeneutics and a text activity are shown. The examples of the tasks realized in practice for the information-communicative competence formation of students of a technical college are given. The author presents the ways of modeling educational environment based on the integration of traditional teaching methods and the information-communication technologies (virtual laboratories, podcasts, audio-forums, concordance technology, clouds of words, a social network group, the course of moodle), providing the best conditions for the information and communication competence formation. To diagnose the level of information and communication competence (low, average, above average, high) four criteria were developed: cognitive, communicative and activity, values and semantics, reflexive and assessment.
В статье раскрываются методические особенности построения образовательного процесса в техническом вузе в условиях нового информационного общества. Раскрыт психолого-педагогический механизм и технология формирования информационно-коммуникативной компетентности на основе идей смыслообразования, герменевтики и текстовой деятельности. Представлены примеры реализованного на практике комплекса заданий для формирования информационно- коммуникативной компетентности студентов технического вуза. Приводятся средства моделирования развивающей среды на основе интеграции традиционных методов обучения и информационно-коммуникационных технологий (виртуальных лабораторий, подкастов, аудиофорума, технологии конкорданс, облака слов, группы в социальной сети, курса Moodle), в которой обеспечиваются оптимальные условия для формирования информационно-коммуникативной компетентности. Для возможности диагностировать уровень информационно-коммуникативной компетентности (низкий, средний, выше среднего, высокий) были разработаны четыре критерия: когнитивный, коммуникативно-деятельностный, ценностно-смысловой и рефлексивно-оценочный.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35471
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_76_83.pdf776.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.