Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36523
Title: Individual Development Trajectory as a Means for Personal Self-Determination Support of Future Teachers
Other Titles: Индивидуальная траектория развития как средство поддержки личностного самоопределения будущих педагогов
Authors: Неумоева-Колчеданцева, Е. В.
Neumoeva-Kolchedantseva, E. V.
Keywords: образовательный процесс
личностное самоопределение
деятельность
педагогическая поддержка
индивидуальная траектория развития
процедура педагогического сопровождения личностного самоопределения будущих учителей
educational process
personal self-determination
activity
pedagogical support
individual trajectory of development
procedure for pedagogical support of personal self-determination of future teachers
Issue Date: 2020
Publisher: Казанский федеральный университет
Citation: Neumoeva-Kolchedanceva, E. V. Individual Development Trajectory as a Means for Personal Self-Determination Support of Future Teachers / Elena V. Neumoeva-Kolchedanceva // IFTE 2020 – VI International Forum on Teacher Education, Kazan Federal University, Russia. May 27 – June 9, 2020. — ARPHA Proceedings 3: 1779-1788.
Abstract: Личностное самоопределение – это меж- и интрапсихический процесс активного характера, осуществляемый посредством «пробующей» деятельности личности. Существует потребность в педагогическом механизме, опосредующем личностное самоопределение будущего учителя в процессе деятельности. В качестве такого механизма мы рассматриваем педагогическую поддержку, в качестве основного средства сопровождения мы предлагаем рассматривать индивидуальную траекторию развития личности. Проблема исследования заключается в недостаточной представленности категории «индивидуальная траектория развития» в психолого-педагогической науке, неразработанности процедуры построения индивидуальной траектории развития личности будущего педагога в образовательном процессе. Целью исследования является обоснование конструкта «траектория личностного развития» будущих учителей; обзор процедур поддержки личностного самоопределения будущих учителей с использованием индивидуальной траектории развития студента. Методами исследования являются анализ авторских подходов к трактовке терминов «индивидуальная образовательная траектория», «индивидуальный образовательный маршрут», «индивидуальная траектория развития»; обоснование необходимости введения конструкта «индивидуальная траектория развития» в контексте личностной направленности образования; разработка процедуры проведения поддержка личностного самоопределения будущего педагога с использованием индивидуальной траектории развития в логике системно-деятельностного подхода и общей теории деятельности. Проведенное исследование позволяет нам сделать вывод о необходимости дальнейшей концептуализации представлений об индивидуальной траектории развития. Результаты исследования могут быть использованы для дальнейшей объективации и операционализации личностного самоопределения будущих педагогов. Перспективой нашего исследования станут вопросы дальнейшей детализации процедуры поддержки личностного самоопределения будущих педагогов с использованием индивидуальной траектории развития в качестве интегративного средства поддержки.
Personal self-determination is an inter- and intrapsychic process of an active nature, carried out through the «trying» activity of the personality. There is a need for a pedagogical mechanism that mediates the personal self-determination of the future teacher in the process of activity. As such a mechanism, we consider pedagogical support, as the main means of support, we propose to consider the individual trajectory of personality development. The research problem lies in the poor representation of the category «individual development trajectory» in psychological and pedagogical science, the undeveloped procedure for constructing the individual trajectory of the personality development of the future teacher in the educational process. The purpose of the study is to justify the construct «personal development trajectory» of future teachers; to review support procedures for personal self-determination of future teachers using individual trajectory of development of the student. Research methods are an analysis of author’s approaches to the interpretation of the terms «individual educational trajectory», «individual educational route», «individual development trajectory»; substantiation of the need to introduce the construct «individual development path» in the context of the personal orientation of education; designing the procedure for supporting the personal self-determination of a future teacher using an individual development path in the logic of a system-activity approach and a general theory of activity. The conducted research allows us to draw a conclusion about the need for further conceptualization of ideas about the individual trajectory of development. The research results can be used for further objectification and operationalization of personal self-determination of future teachers. The perspective of our research will be the questions of further detailing the procedure for supporting the personal self-determination of future teachers using an individual development trajectory as an integrative means of support.
Conference name: VI международный форум по педагогическому образованию IFTE (International Forum on Teacher Education) «Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов»
VI International Forum on Teacher Education VirtualIFTE-2020
Conference date: 27.05.2020-09.06.2020
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36523
ISBN: 978-619-248-025-7
Source: ARPHA Proceedings. IFTE-2020. VI International Forum on Teacher Education
Appears in Collections:Материалы конференций, форумов, семинаров

Files in This Item:
File SizeFormat 
978-619-248-025-7_2020_3_1779_1788.pdf174.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.