Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8789
Title: Организация учебно-исследовательской деятельности учащихся школы в условиях внедрения федеральных государственных образовательных стандартов
Other Titles: Organization of educational research activity of students of school in conditions of introduction of Federal state educational standards
Authors: Gauch, O. N.
Гауч, О. Н.
Keywords: Federal state educational standard
educational research activity
methodical way
федеральный государственный образовательный стандарт
учебно-исследовательская деятельность
методический прием
Issue Date: 2016
Citation: Гауч, О. Н. Организация учебно-исследовательской деятельности учащихся школы в условиях внедрения федеральных государственных образовательных стандартов / О. Н. Гауч. – Текст : электронный // Научный диалог. – Екатеринбург, 2016. – № 10 (58). – С. 324-335.
Abstract: The features of the educational research activities of pupils of 11th classes are considered. The relevance of the topic is determined by the requirements of the Federal state educational standard to the level of basic skills of research work that should be taught to students. The author analyzes the concept “teaching and research activities,” examines the works of the teachers on the research problem and the requirements of standard. On the basis of the conducted analysis the author offers her understanding of the teaching and research activities. It is noted that educational research activity should form in students skills of independent search work, critical thinking, the ability to competently express their thoughts, and also need to unlock the creative potential of the student. The main research methods include interviews with teachers, questionnaires for students and the experiment. The interviews identified the level of training teachers to undertake research work in school. The survey allowed to identify the interest of students in the organization of research activities. It was experimentally shown that only the joint work of teacher and student on a regular basis yields positive results. It is emphasized that the research activities of students underrepresented in the field of school education, therefore, it is necessary to draw the attention of teachers to this type of work with students.
Рассматриваются особенности организации учебно-исследовательской деятельности учащихся 11-х классов. Актуальность темы определяется требованиями Федерального государственного образовательного стандарта к уровню основных умений и навыков исследовательской работы, которыми должны овладеть обучающиеся. Автор анализирует понятие «учебно-исследовательская деятельность», изучает работы педагогов по проблеме исследования и требования ФГОС. На основе проведенного анализа автор предлагает свое понимание учебно-исследовательской деятельности. Отмечается, что учебно-исследовательская деятельность должна формировать у обучающихся навыки самостоятельной поисковой работы, критическое мышление, умение грамотно выражать свои мысли, а также должна раскрывать творческий потенциал обучающегося. Главными методами исследования стали интервью, проведенное среди учителей, анкетирование обучающихся и эксперимент. В ходе интервью был выявлен уровень подготовки учителей к организации исследовательской работы в школе. Анкетирование позволило определить заинтересованность обучающихся в организации исследовательской деятельности. Экспериментально было доказано, что только совместная плодотворная работа учителя и ученика по заранее составленному плану дает положительные результаты. Подчеркивается, что научно-исследовательская деятельность учащихся недостаточно представлена в области школьного образования, поэтому необходимо обратить внимание учителей на данный вид работы с учениками.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8789
ISSN: 2225-756X
2227-1295
Source: Научный диалог. – 2016. – № 10 (58)
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
nd2016_10_324_335.pdf448.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.