Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13251
Title: | Формирование физкультурных компетенций у бакалавров в образовательной среде вуза |
Other Titles: | Development of bachelors’ physical culture competences in the higher education institution environment |
Authors: | Манжелей, И. В. Чернякова, С. Н. |
Keywords: | physical culture competence physical culture and sporting environment integrative and dynamic environment algorithm for subject competences profile formation of physical culture competence program units of teaching material information resources физкультурная компетенция физкультурно-спортивная среда интегративно-динамическая среда алгоритм составления карт предметных компетенций формирование физкультурной компетентности модули учебного материала информационные ресурсы |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Манжелей, И. В. Формирование физкультурных компетенций у бакалавров в образовательной среде вуза / И. В. Манжелей, С. Н. Чернякова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 9. – С. 78-91. |
Abstract: | The subject of the research is improving students’ physical education via competence-building approach. The purpose of the paper is to develop a structure and content of the unified physical culture competences and criterion-evaluating tools for their assessment and formation. The paper presents a pattern of physical culture competences profile and the algorithm of its development. The authors demonstrate possibilities for organization of a proper physical culture and sporting environment depending on the subject’s needs and direction of the educational process. It is concluded that, in order to form students’ physical culture competences, it is necessary to provide the following requirements: introduction of different modality micro-environments in the institutional environment; environment computerization; integration of academic and extracurricular activities; implementation of module-rating system and project method; different business practices in social and cultural environment of the city. Physical education promotes creation of such physical culture and sporting environment that would prompt students to demonstrate personal achievements in academic and extracurricular activities, and would facilitate expression of one’s individuality by means of physical culture and popular kinds of sport. Проблема исследования связана с совершенствованием физического воспитания студентов на основе компетентностного подхода. Целью исследования стала разработка структуры и содержания унифицированных физкультурных компетенций, а также педагогического инструментария для их оценки и формирования. В статье предлагается образец карты физкультурной компетенции и алгоритм ее составления. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/13251 |
ISSN: | 1562-2983 1994-8484 |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. – 2014. – № 9 |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.