Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14085
Title: | Ольфакторная образность в поэзии Иннокентия Анненского |
Other Titles: | Olfactory imagery in poetry by Innokenty Annensky |
Authors: | Rogachova, N. A. Kelmetr, E. V. Рогачева, Н. А. Кельметр, Э. В. |
Keywords: | synesthesia smell discursively olfactory imagery physicality синестезия дискурсивность запаха ольфакторная образность телесность |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Рогачева, Н. А. Ольфакторная образность в поэзии Иннокентия Анненского / Н. А. Рогачева, Э. В. Кельметр // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 1(1). – С. 100-108. |
Abstract: | In the article the smell poetics in I.F. Annensky’s lyrics is investigated. The structure and semantics of olfactory images is defined. Authors reveal odorical codes – the cultural traditions of judgment of smells which influenced formation of this kind of figurativeness in poet’s lyrics. «Switching» these codes in Annensky’s art world is dictated by cultural context of the text, plot, image. Heterogeneity of olfaktory space, shuffle of meanings cause the fluidity and synesthesia of images: metonymies transmitting anatomical wholeness through a separate corporal receptor, and metaphors based on combination of various nature signs (sound, flavoring) are typical for I. Annensky’s lyrics. В статье исследуется поэтика запаха в лирике И.Ф. Анненского. Определяется структура и семантика ольфакторных образов. Авторы выявляют одорические коды – культурные традиции осмысления запахов, повлиявшие на формирование такого типа образности в лирике поэта. «Переключение» этих кодов в художественном мире Анненского диктуется культурным контекстом текста, сюжета, образа. Неоднородностью ольфакторного пространства, перебиранием смыслов обусловливается текучесть и синестетичность образов: для лирики И. Анненского оказываются характерными метонимии, передающие анатомию целого через отдельный телесный рецептор, и метафоры, основанные на сочетании признаков различной природы (запаховых, вкусовых). |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14085 |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 1(1) |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.