Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14090
Title: Теоретико-методологическая и методическая подготовка педагогов к организации и сопровождению языкового развития личности в школе
Other Titles: Theoretical and methodological training of teachers in organization and support of linguistic development of personality in the school
Authors: Володина, Елена Николаевна
Elena, N. Volodina
Keywords: профессиональная подготовка педагога;герменевтический;семиотический;Развитие личности;язык;метаязык;гуманитаризация образования;cross-cultural approaches;hermeneutic;semiotic;professional training of the teacher;humanization of education;metalanguage;language;Development of personality;лингвокультурологический подходы
Issue Date: 2015
Citation: Володина, Е. Н. Теоретико-методологическая и методическая подготовка педагогов к организации и сопровождению языкового развития личности в школе / Е. Н. Володина // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2015. - Т. 1, № 1 (1). - С. 154-164.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №1(1)
Abstract: В статье рассматриваются задачи и основные направления теоретико-методологической и методической подготовки педагогов к реализации языкового образования в школе в контексте современной социокультурной и языковой ситуации, которая предопределяет во многом новый коммуникативный портрет обучающегося. Эффективное решение проблем современного языкового образования требует перевода обучения языку в режим личностного развития, использования новых, прежде всего — гуманитарных стратегий, базирующихся на текстовой природе познания и актуализации понимания текстов культуры как механизма образования и смыслостроительства. Представлена авторская программа практико-ориентированного курса «Языковое развитие личности в системе общего образования на основе актуализации современных гуманитарных подходов», направленного на повышение общей методологической культуры и развитие гуманитарного мышления педагога, формирование семиотической, герменевтической и лингвокультурологической компетенций. Программа помогает овладеть интеграционной методологией развития личности в метаязыковом пространстве школы — пространстве пересечения когнитивной и языковой, предметной и метапредметной картин мира, взаимодействия речевых практик и разнонаправленных языков: континуальных и дискретных, «предметных» и метаязыка. Результатом освоения курса является практическое овладение инструментарием формирования метаязыкого сознания и ментального лексикона личности, семиотическими и лингвокультурологическими методиками, методами герменевтической интерпретации, целеполагания, ценностной языковой опосредованности педагогической деятельности, что повысит качество организации и сопровождения языкового развития личности в . The article discusses the objectives and main directions of theoretical and methodological training of teachers for implementation the language education in schools in the context of contemporary sociocultural and linguistic situation, which largely determines the new communicative portrait of the learner. The effective solution of the problems of modern language education requires transfer of language teaching in the mode of personal development, application of new, primarily humanitarian strategies based on the textual nature of knowledge and understanding of the actualization of cultural texts as a tool of education and construction of meaning. The author presents the program of practice-based course «Linguistic development of personality in the system of general education on the basis of actualization of modern humanitarian approaches» aimed at improving the overall methodological culture and the development of humanitarian thinking of the teacher, the formation of semiotic, hermeneutic and linguistic and cultural competencies. The program helps to master the integration methodology for the development of personality in the meta-language space of the school — the space of intersection of cognitive and language, subject-specific and interdisciplinary pictures of the world, interaction of speech practices and multidirectional languages: continuous and discrete, “subject” and metalanguage. The results of the course are the following: practical mastery of the tools for forming meta-package consciousness and the mental lexicon of personality, semiotic and linguistic and cultural practices, methods of hermeneutic interpretation, goal setting, values of linguistic indirectness of pedagogical activities that will improve the organization and support quality of language development of personality in the school.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14090
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Володина.pdf1,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.