Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14138
Title: Есть ли научный потенциал для развития образования?
Other Titles: Is there scientific potential for the development of education?
Authors: Elena, A. Grigorieva
Григорьева, Елена Александровна
Загвязинский, Владимир Ильич
Vladimir, I. Zagvyazinskiy
Keywords: социально значимые и социально востребованные научные проблемы и темы;Научный потенциал развития образования;the relation of science and institutional management;socially significant and socially popular scientifi c issues and themes;Scientific potential for education development;соотношение науки и ведомственного управления
Issue Date: 2015
Citation: Загвязинский, В. И. Есть ли научный потенциал для развития образования? / В. И. Загвязинский, Е. А. Григорьева // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2015. - Т. 1, № 3 (3). - С. 186-196.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №3(3)
Abstract: В статье предлагается примерная тематика востребованных и перспективных научных тем, обеспечивающих реальный приоритет образования и его развитие, позволяющее преодолеть отставание от лучших мировых образовательных стандартов. Доказывается, что невысокая востребованность результатов педагогических исследований обусловлена не только полной подчиненностью науки ведомственным интересам и запросам, неспособностью и нежеланием чиновников от науки прислушаться к мнению и выводам ученых, но и невысоким качеством возросшего потока диссертационных работ и публикаций, к тому же стремлением авторов тщательно избегать затрагивания острых, социально востребованных и перспективных тем обновления отечественного образования. Предлагаются меры по реальной поддержке научно-педагогических школ, по воспитанию методологической культуры научных руководителей и научных консультантов. Проанализирован опыт научно-педагогической школы Тюменского государственного университета, ее роль в инновационной деятельности г. Тюмени и Тюменской . The article deals with themes required in practice and future research in order to ensure a real priority of education and its development, which allows to catch up with the world’s best educational standards. It is proved that the low demand for the results of educational research is due not only to the complete subordination of science to departmental interests and needs, the inability and unwillingness of officials to listen to the opinions and conclusions of scientists, but also to low quality of the increased flow of dissertations and publications, besides to the desire of authors carefully refrain from raising sharp, socially popular and promising issues of renovation of national education. The authors of the article propose measures to support real scientific and pedagogical schools, to methodologically educate scientific advisers and scientific tutors. In the article the experience of scientific and pedagogical schools of Tyumen State University and their role in innovation in Tyumen and the Tyumen region are analyzed.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14138
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.