Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14140
Title: Ключевые компоненты содержания обучения иноязычной профессиональной межкультурной коммуникативной компетенции гуманитариев
Other Titles: Key constituents of teaching foreign language professional cross-cultural communication competence in humanities
Authors: Pluzhnik, I. L.
Плужник, И. Л.
Keywords: pedagogical methods and technologies
foreign language competence
cross-cultural education
multicultural
cross-cultural communication competence
иноязычная коммуникативная компетенция
межкультурная коммуникативная компетенция
педагогические методы и технологии
поликультурность
межкультурное образование
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Плужник, И. Л. Ключевые компоненты содержания обучения иноязычной профессиональной межкультурной коммуникативной компетенции гуманитариев / И. Л. Плужник // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 241-251.
Abstract: The article is devoted to the main components of foreign language cross-cultural communicative competence in humanities and its conceptual psychological and pedagogical socio-cultural bases. It reveals the specifi cs of knowledge, skills and personal behavioural characteristics, which determine the quality of cross-cultural communication competence in this area. It analyses Russian and foreign pedagogical models and teaching methods in cross-cultural communication. The article deals with new methods and technologies to form cross-cultural competence. The integration of linguistic, communicative, socio-cultural competence in professional-oriented education with regard to human anthropocentric and cultural-specifi c values is proposed here.
В статье рассматриваются основные компоненты содержания иноязычной межкультурной коммуникативной компетенции в гуманитарной профессиональной сфере и ее концептуальные психолого-педагогические социокультурные основы. Выявляются специфика знаний, навыков, умений и личностно-поведенческих характеристик, определяющих качество межкультурной коммуникативной компетенции данной в сфере. Анализируются педагогические модели и методы обучения межкультурной коммуникации, существующие в отечественной зарубежной и педагогической практике. Предлагаются авторские методы и технологии формирования искомой межкультурной компетенции, интегрирующие лингво-коммуникативную, социокультурную базу и профессиональную направленность обучения с учетом гуманитарных антропоцентрических и национально-специфических ценностей взаимодействующих культур.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14140
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Плужник_241_251.pdf397.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.