Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14140
Title: | Ключевые компоненты содержания обучения иноязычной профессиональной межкультурной коммуникативной компетенции гуманитариев |
Other Titles: | Key constituents of teaching foreign language professional cross-cultural communication competence in humanities |
Authors: | Pluzhnik, I. L. Плужник, И. Л. |
Keywords: | pedagogical methods and technologies foreign language competence cross-cultural education multicultural cross-cultural communication competence иноязычная коммуникативная компетенция межкультурная коммуникативная компетенция педагогические методы и технологии поликультурность межкультурное образование |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Плужник, И. Л. Ключевые компоненты содержания обучения иноязычной профессиональной межкультурной коммуникативной компетенции гуманитариев / И. Л. Плужник // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 241-251. |
Abstract: | The article is devoted to the main components of foreign language cross-cultural communicative competence in humanities and its conceptual psychological and pedagogical socio-cultural bases. It reveals the specifi cs of knowledge, skills and personal behavioural characteristics, which determine the quality of cross-cultural communication competence in this area. It analyses Russian and foreign pedagogical models and teaching methods in cross-cultural communication. The article deals with new methods and technologies to form cross-cultural competence. The integration of linguistic, communicative, socio-cultural competence in professional-oriented education with regard to human anthropocentric and cultural-specifi c values is proposed here. В статье рассматриваются основные компоненты содержания иноязычной межкультурной коммуникативной компетенции в гуманитарной профессиональной сфере и ее концептуальные психолого-педагогические социокультурные основы. Выявляются специфика знаний, навыков, умений и личностно-поведенческих характеристик, определяющих качество межкультурной коммуникативной компетенции данной в сфере. Анализируются педагогические модели и методы обучения межкультурной коммуникации, существующие в отечественной зарубежной и педагогической практике. Предлагаются авторские методы и технологии формирования искомой межкультурной компетенции, интегрирующие лингво-коммуникативную, социокультурную базу и профессиональную направленность обучения с учетом гуманитарных антропоцентрических и национально-специфических ценностей взаимодействующих культур. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14140 |
ISSN: | 2411-197Х |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3) |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.