Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178
Title: | Методологические подходы А. С. Макаренко как фактор развития современного образования |
Other Titles: | Methodological approaches of A. S. Makarenko as a factor of modern education development |
Authors: | Grycenko, L. I. Гриценко, Л. И. |
Keywords: | dialectical approach A. S. Makarenko’s national pedagogics patterns of mental activity behavioral approach holistic activities activity approach the principle of parallel action subjective and objective factors of education стереотипы психической активности поведенческий подход диалектический подход целостная деятельность деятельностный подход принцип параллельного действия субъективные и объективные факторы воспитания народная национальная педагогика Макаренко |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Гриценко, Л. И. Методологические подходы А. С. Макаренко как фактор развития современного образования / Л. И. Гриценко // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 314-322. |
Abstract: | The article reveals the importance of A. S. Makarenko pedagogical ideas and experience in the development of modern education. The author of the article emphasizes national-oriented nature of A. S. Makarenko’s pedagogics, its conformity to the latest aims of Russian education – the formation of national values and studying Russian identity. The author highlights the essence of a number of methodological fundamentals of A.S. Makarenko’s pedagogical system: its dialectical character – development through the resolution of conflicts, unity of education and life through the dialectical interaction of subjective and objective factors, the causes of the parallel actions – unity and difference of essence and phenomenon in the pedagogical process, the unity of active and behavioral approaches – the organization of pupils’ experience as a condition for the development of their subjective activity on the one hand, and the automated formation of skill behavior (mental activity patterns), on the other hand. В статье раскрывается значение педагогических идей и опыта А. С. Макаренко в развитии современного образования. Подчеркивается национально-ориентированный характер его педагогики, ее адекватность современным целям российского образования – формирование у обучающихся национальных ценностей и российской идентичности. Выявляется сущность ряда методологических оснований педагогической системы А. С. Макаренко: ее диалектический характер – развитие через разрешение противоречий, единство воспитания и жизни через диалектическое взаимодействие субъективных и объективных факторов, причин параллельного действия – единство и несовпадение сущности и явления в педагогическом процессе, единство деятельностного и поведенческого подходов – организация опыта воспитанников как условия развития их субъективной активности с одной стороны, и формирование автоматизированных навыков поведения (стереотипы психической активности) – с другой. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178 |
ISSN: | 2411-197Х |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 4(4) |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.