Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178
Title: Методологические подходы А. С. Макаренко как фактор развития современного образования
Other Titles: Methodological approaches of A. S. Makarenko as a factor of modern education development
Authors: Гриценко, Лариса Ивановна
Larisa, I. Grycenko
Keywords: целостная деятельность;деятельностный подход;принцип параллельного действия;субъективные и объективные факторы воспитания;диалектический подход;Народная национальная педагогика Макаренко;patterns of mental activity;behavioral approach;holistic activities;activity approach;the principle of parallel action;subjective and objective factors of education;dialectical approach;A. S. Makarenko’s national pedagogics;стереотипы психической активности;поведенческий подход
Issue Date: 2015
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №4(4)
Abstract: В статье раскрывается значение педагогических идей и опыта А. С. Макаренко в развитии современного образования. Подчеркивается национально-ориентированный характер его педагогики, ее адекватность современным целям российского образования — формирование у обучающихся национальных ценностей и российской идентичности. Выявляется сущность ряда методологических оснований педагогической системы А. С. Макаренко: ее диалектический характер — развитие через разрешение противоречий, единство воспитания и жизни через диалектическое взаимодействие субъективных и объективных факторов, причин параллельного действия — единство и несовпадение сущности и явления в педагогическом процессе, единство деятельностного и поведенческого подходов — организация опыта воспитанников как условия развития их субъективной активности с одной стороны, и формирование автоматизированных навыков поведения (стереотипы психической активности) — с . The article reveals the importance of A. S. Makarenko pedagogical ideas and experience in the development of modern education. The author of the article emphasizes national-oriented nature of A. S. Makarenko’s pedagogics, its conformity to the latest aims of Russian education — the formation of national values and studying Russian identity. The author highlights the essence of a number of methodological fundamentals of A.S. Makarenko’s pedagogical system: its dialectical character — development through the resolution of conflicts, unity of education and life through the dialectical interaction of subjective and objective factors, the causes of the parallel actions — unity and difference of essence and phenomenon in the pedagogical process, the unity of active and behavioral approaches — the organization of pupils’ experience as a condition for the development of their subjective activity on the one hand, and the automated formation of skill behavior (mental activity patterns), on the other hand.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14178
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
314-322.pdf367,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.