Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15037
Title: Социальные аспекты информатизации образования
Other Titles: Social Aspects of Information Education
Authors: Milovanova, N. G.
Милованова, Н. Г.
Keywords: changes
educational space
social phenomenon
education
informatizaton
образование
информатизация
образовательное пространство
изменения
социальное явление
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Милованова, Н. Г. Социальные аспекты информатизации образования / Н. Г. Милованова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2016. – Т. 2, № 4. – С. 212-221.
Abstract: The article analyzes the impact of information on education. This computerization is seen as a social phenomenon. The author refers to the origins of the formation of Social Informatics of the last century, highlighting the social significance of informatization of society as a whole. Understanding the educational space as part of the social, the author shows the influence of information as a social phenomenon on all components of the educational space, while stressing the four leading social aspects. These aspects of the conviction of the author are the following: changes in the components of the educational process under the influence of informatization; change themselves subjects of educational space under the influence of informatization; alteration of the boundaries of space and proper educational change axiological field of educational space, requiring information security measures. The article convincingly proved the lack of educational research in the analysis of social values and social aspects of informatization of educational space. Because of this kind of research is carried out in the sociology and philosophy, pedagogy open to the prospects of new research areas.
В статье анализируется влияние информатизации как социального явления на образование. Автор обращается к истокам становления социальной информатики прошлого века, подчеркивающим социальное значение информатизации общества в целом. Понимая образовательное пространство как часть социального, автор доказывает влияние информатизации на все его компоненты, выделяя при этом четыре ведущих социальных аспекта: изменение компонентов образовательного процесса под влиянием информатизации; изменение самих субъектов образовательного пространства под влиянием информатизации; изменение границ собственно образовательного пространства; изменение аксиологического поля образовательного пространства, требующего мер информационной безопасности. В статье аргументировано доказывается отсутствие педагогических исследований в области анализа социального значения и социальных аспектов информатизации образовательного пространства. Поскольку данного рода исследования проводятся в социологии и философии, то перед педагогикой открываются перспективы новых направлений для научных работ.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15037
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15037
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2016. – Т. 2, № 4
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
212_221.pdf814.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.