Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15157
Title: Модель обучения преодолению межкультурной интерференции студентов экономического профиля
Other Titles: Learning Model of Overcoming the Intercultural Interference for the Students of Economics
Authors: Полуяхтова, Светлана Викторовна
Svetlana, V. Poluyakhtova
Keywords: межкультурная интерференция;intercultural competence;competency-based approach;English for specific purposes;intercultural communication;learning model;intercultural interference;межкультурная компетенция;компетентностный подход;иностранный язык для профессиональных целей;межкультурная коммуникация;модель обучения
Issue Date: 2017
Citation: Полуяхтова, С. В. Модель обучения преодолению межкультурной интерференции студентов экономического профиля / С. В. Полуяхтова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2017. - Т. 3, № 1. - С. 234-245.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2017. Том 3 №1
Abstract: Проблема межъязыковой интерференции хорошо исследована лингвистами и специалистами в области методики преподавания иностранных языков. Однако для успешного освоения иностранного языка необходимо преодолевать не только языковую, но и межкультурную интерференцию. Проявления в речи первой зачастую очевидны и поддаются коррекции, а проявление нарушений культурных норм менее выражено, и им не уделяется особое внимание. В статье обоснована необходимость изучения межкультурной интерференции, раскрыто ее понятие. Описана модель обучения студентов экономического профиля преодолению межкультурной интерференции в рамках дисциплины «Иностранный язык», представляющая собой совокупность структурных компонентов и включающая четыре блока: целевой, теоретический, технологический, оценочно-результативный. Раскрыты структурные элементы модели, рассмотрены критерии и показатели, уровни успешности обучения преодолению межкультурной . The problem of linguistic interference has been thoroughly studied by linguists and specialists in foreign language teaching. However, to master a foreign language successfully, it is necessary to overcome not only linguistic, but intercultural interference as well. Manifestations of linguistic interference in speech are often explicit and can be corrected, whereas breaking the cultural norms is less obvious and does not attract special attention. The article validates the necessity to study the phenomenon of intercultural interference in the course of foreign language acquisition. It provides the description of a learning model of overcoming the intercultural interference for the students of economics in the course of the discipline “Foreign Language”. The learning model is a complex of structural elements, including 4 units: objectives, theoretical background, technologies, evaluation and results. The structural elements of the model, criteria and indicators, levels of successful training of intercultural interference overcoming are examined in the article.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15157
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
234_245.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.