Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/17632
Title: Отношение студентов педагогического ВУЗа к лицам с ограниченными возможностями здоровья
Other Titles: Students attitudes towards persons with disabilities
Authors: Карауш, И. С.
Karaush, I. S.
Keywords: студенты; толерантность; дети с умственной отсталостью; слабослышащие и глухие дети; дети с детским церебральным параличом; слабовидящие и слепые дети; конференция; students; tolerance; schoolteachers; children with mental retardation; hard of hearing and deaf children; children with cerebral palsy; visually impaired and blind children; conference
Issue Date: 2018
Publisher: Изд-во Тюм. гос. ун-та
Citation: Карауш, И. С. Отношение студентов педагогического ВУЗа к лицам с ограниченными возможностями здоровья / И. С. Карауш // Образование: молодежь, конкурентоспособность : сборник докладов Международной научно-практической конференции, приуроченной к 80-летнему юбилею академика Российской академии образования, доктора философских наук, профессора Г. Ф. Шафранова-Куцева, г. Тюмень 21-22 сентября 2018 г. / под ред. М. М. Акулич, Е. В. Андриановой, Г. З. Ефимовой; Мин-во науки и высшего образования РФ, Тюм. гос ун-т, Тюменский научно-образовательный центр Российской академии образования, Западно-Сибирский филиал Федерального научно-исследовательского социологического центра РАН. - Тюмень : Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2018. – С. 250-252. - ISBN 978-5-400-01506-9.
Abstract: В статье представлены данные исследования особенностей отношения студентов педагогического университета к лицам с ограниченными возможностями здоровья разных категорий — имеющих сенсорный (нарушения слуха и зрения), интеллектуальный дефект (умственную отсталость) или детский церебральный паралич.
The article presents the data of the study of the peculiarities of the attitude students of pedagogical University towards different categories of persons with disabilities — having sensory (hearing and vision disorders), intellectual disability (mental retardation) or cerebral palsy. In general, 26.3% of students disagree with the inclusive approach to education agreeing with the statement that «children with disabilities should be brought up and learn separately from other children». For some of the respondents, the strategy of «distancing» from children with impaired development is typical as well as the reluctance to engage in volunteer activities with children with disabilities. Among the various categories of persons with disabilities students of pedagogical university show the least tolerance to persons with mental retardation.
Conference name: Международная научно-практическая конференция "Образование: молодежь, конкурентоспособность", приуроченная к 80-летнему юбилею академика Российской академии образования, доктора философских наук, профессора Г. Ф. Шафранова-Куцева
Conference date: 21-22 сентября 2018 г.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/17632
ISBN: 978-5-400-01506-9
Appears in Collections:Материалы конференций, научные доклады

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karaush_869_2018.pdf376.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.