Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2734
Title: Мотивационные факторы конкурентоспособности работающей молодежи
Other Titles: Incentive Factors of Competitiveness of the Employed Youth
Authors: Мельник, В. В.
Melnik, V. V.
Keywords: конкуренция; междисциплинарность; когнитивный диссонанс; «ментальное программирование»; мотивационные структуры; гиперконкурентность; парентократизм; социокультурный генотип; модели социальной конкурентоспособности; competition; interdisciplinarity; cognitive dissonance; “mental programming”; motivational structures; hyper competitiveness; parentocracy; sociocultural genotype; models of social competitiveness
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Мельник, В. В. Мотивационные факторы конкурентоспособности работающей молодежи / В. В. Мельник // Вестник Тюменского государственного университета: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень: Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2018. – Т. 4, № 3. – С. 105-119.
Series/Report no.: Социально-экономические и правовые исследования
Abstract: Статья рассматривает междисциплинарные подходы к пониманию конкуренции и конкурентоспособности, которые позволяют выявить их личностные социальнопсихологические и социологические соотношения и взаимосвязь. На сущностном уровне в рамках концепции «коллективного ментального программирования» Г. Хофштеде и СКГ (социально-культурного генотипа) анализируется «мотивационный стимул» конкурентоспособности на уровнях «квази», «рацио», «гипер», «избегания» и «саморазвития». Разнообразие мотивационных стимулов определяется как большим вниманием общества и государства к современным проблемам конкуренции, так и необходимостью ее воплощения на организационном уровне. В статье анализируются исследовательские стратегии, ценностные аспекты сущностного воплощения конкурентоспособности и роль в этом процессе социокультурного генотипа личности. Проводится эмпирический анализ уровня «субъектного» развития конкуренции (отраслей и организаций) по результатам разведывательного исследования конкурентоспособности работающей молодежи Тюменской области.
This article studies interdisciplinary approaches to the understanding of competition and competitiveness, which allows revealing their personal sociological and psychological correlations and interrelation. At the essential level, within the framework of the concept of «collective mental programming» by G. Hofstede and socio-cultural genotype, the author analyzes the «motivational stimulus» of competitiveness at the levels of «quasi», «ratio», «hyper», «avoidance», and «selfdevelopment». The variety of motivational stimuli is determined both by the great attention of society and the state to contemporary problems of competition, and by the necessity of its implementation at the organizational level. The author analyzes the research strategies, value aspects of the essential embodiment of competitiveness, and the role of the sociocultural genotype of the individual in this process. This article provides an empirical analysis of the level of «subject» development of competition (industries and organizations) based on the results of an intelligence study of the competitiveness of working youth in the Tyumen Region.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/2734
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
105_119.pdf434.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.