Title: | Создание ситуации успеха как одно из условий формирования творческой самореализации начинающегося учителя |
Other Titles: | Creation of success situation as one of the conditions of formation of beginner teacher’s creative self-realization |
Authors: | Belova, T. V. Efimova, E. A. Белова,Т. В. Ефимова, Е. А. |
Keywords: | self-realization self-development creativity adaptation professional adaptation success success situation formation conditions beginner teacher activities professional activity самореализация творческая самореализация саморазвитие творчество адаптация профессиональная адаптация ситуация успеха успех приёмы создания ситуации успеха формирование условия начинающий педагог деятельность профессиональная деятельность |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | НП ОДПО «Институт направленного профессионального образования» |
Citation: | Белова, Т. В. Создание ситуации успеха как одно из условий формирования творческой самореализации начинающегося учителя / Т. В. Белова, Е. А. Ефимова. – Текст : электронный // Азимут научных исследований: педагогика и психология. – Тольятти : НП ОДПО «Институт направленного профессионального образования», 2017. – Т. 6, № 1 (18). – С. 23-26. |
Abstract: | In modern conditions when humanization and democratization are declared as the basic principles of modern education system, self-realization is considered to be one of the means of safe and comfort existence and self-development of personality in the modern world. From the point of view of modern Pedagogics, training should be oriented to creative self-realization of personality. This requirement is quite natural as self-realization is an internal condition, a driving force and motive of implementation of subject and social transformations of personality. Authors, on the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concepts "creative fulfillment" and "situation of success", a key in the examined by us problem, and the impact of success in professional activity. Described and justified the methods of creating a situation of success for effective self-actualization of the beginning teacher. В современных условиях, когда гуманизация и демократизация заявлены как основные принципы современной системы образования, самореализация рассматривается как средство безопасного и комфортного существования личности в современном мире, как способ саморазвития личности. С точки зрения современной педагогической науки, обучение должно быть ориентировано на творческую самореализацию личности. Авторами, на основе анализа психолого-педагогической литературы, рассмотрена сущность понятий «творческая самореализация» и «ситуация успеха», являющимися ключевыми в исследуемой нами проблеме, а также влияние успеха на профессиональную деятельность. Подробно представлены и обоснованы приёмы создания ситуации успеха для эффективной творческой самореализации начинающего учителя. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/8800 |
ISSN: | 2309-1754 2712-8474 |
Source: | Азимут научных исследований: педагогика и психология. – 2017. – Т. 6, № 1 (18) |
Appears in Collections: | Научные сборники, статьи, препринты
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.