Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/17629
Title: Профессиональные стандарты и профориентация в системе высшего образования : особенности реализации в рамках гуманитарных направлений подготовки
Other Titles: Professional standards and vocational guidance in the system of higher education: peculiarities of implementation within the liberal arts education
Authors: Гурарий, А. Д.
Gurariy, A. D.
Keywords: высшая школа; федеральные государственные образовательные стандарты; гуманитарное образование в РФ; трудоустройство гуманитариев; профессиональные стандарты; конференция; federal state educational standards; Liberal Arts education; Liberal Arts employment; professional standards; higher education; conference
Issue Date: 2018
Publisher: Изд-во Тюм. гос. ун-та
Citation: Гурарий, А. Д. Профессиональные стандарты и профориентация в системе высшего образования : особенности реализации в рамках гуманитарных направлений подготовки / А. Д. Гурарий // Образование: молодежь, конкурентоспособность : сборник докладов Международной научно-практической конференции, приуроченной к 80-летнему юбилею академика Российской академии образования, доктора философских наук, профессора Г. Ф. Шафранова-Куцева, г. Тюмень 21-22 сентября 2018 г. / под ред. М. М. Акулич, Е. В. Андриановой, Г. З. Ефимовой; Мин-во науки и высшего образования РФ, Тюм. гос ун-т, Тюменский научно-образовательный центр Российской академии образования, Западно-Сибирский филиал Федерального научно-исследовательского социологического центра РАН. - Тюмень : Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2018. – С. 124-126. - ISBN 978-5-400-01506-9.
Abstract: В статье исследуется влияние изменений, проводимых в системе федеральных образовательных стандартов высшей школы, на гуманитарное образование в РФ. Трансформация системы федерального регулирования высшего образования негативно сказывается на профессиональной ориентации студентов-гуманитариев. Обозначено противоречие между имеющимися в обществе представлениями о сфере гуманитарного знания и перечнем гуманитарных специальностей, зафиксированных в официальных документах.
The article examines the impact of changes in the system of federal educational standards of higher education on Liberal Arts education in Russia. The transformation of the system of higher education federal regulation negatively affects the professional orientation of Liberal Arts students. The contradiction between the existing understanding of Liberal Arts knowledge and the list of Liberal Arts specialties, fixed in official documents, is indicated. This list has undergone significant changes after the introduction of the All-Russian classifier of specialties in education OK-009-2016. It is shown that demand for Liberal Arts education is not a consequence of the state’s policy, but the realization of the natural inclinations of applicants for Liberal Arts education in the absence of clear understanding of career opportunities after graduating from the university. The importance of employers’ participation in the development of professional standards for a number of Liberal Arts specialties is underlined. Inclusion of employers in the formation of requirements for future participants of the labor market is important in order to provide conditions for the graduates of higher education institutions to meet the generally demanded soft skills
Conference name: Международная научно-практическая конференция "Образование: молодежь, конкурентоспособность", приуроченная к 80-летнему юбилею академика Российской академии образования, доктора философских наук, профессора Г. Ф. Шафранова-Куцева
Conference date: 21-22 сентября 2018 г.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/17629
ISBN: 978-5-400-01506-9
Appears in Collections:Материалы конференций, научные доклады

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gurariy_841_2018.pdf391.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.